تاریخ استانبول

مطمئنا شما هم این را شنیده اید که استانبول یک شهر تاریخی است. اگر شما هم علاقه دارید که بیشتر با وجه تاریخی این شهر جذاب و توریستی آشنا شوید، بهتر است که حتما به این شهر سفر کنید و حتما از اماکن تاریخی آن دیدن کنید. اما قبل از آن، بهتر است که این مطلب را بخوانید تا درباره تاریخ استانبول اطلاعاتتان را بیشتر کنید. 

درباره استانبول

آن شهری که ما حالا به آن استانبول می گوییم و علی الخصوص بخش آسیایی آن، به احتمال زیاد شهری بوده که حداقل از 3000 سال قبل از میلاد مسیح در آن زندگی جریان داشته است. این یعنی قدمت تاریخی استانبول بسیار زیاد است و داستان شکل گیریش آن حداقل به 3000 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. اگرچه یک سری از مورخین معتقدند که قدمت آن به بیش از 8000 سال پیش می رسد.


درباره بیزانسیان


در قرن 7 میلادی استعمارگران یونانی یک امپراتوری به نام امپراتوری بیزانس را به رهبری شاهی به نام بیزاس راه اندازی کردند. آن ها نام شهری که در حاشیه تنگه بسفر بود را بیزانتیوم گذاشتند. در واقع این نام بر اساس نام پادشاه بیزاس انتخاب شده بود!


درباره رومیان


اوضاع به همین منول پیش می رفت و استانبول کنونی تحت سلطه بیزانسیان بود. تا اینکه در حدود 100 سال قبل از میلاد مسیح، این شهر تاریخی تحت سلطه رومیان در آمد و در سال 206 میلادی بود که امپراتوری به نام کنستانتین بزرگ، بیزانتیوم را به پایتخت امپراتوری روم شرقی تبدیل کرد. در همان زمان ها بود که به افتخار نام این پادشاه، نام شهر بیزانتیوم به قسطنطنیه تغییر پیدا کرد. در حوالی سال 400 میلادی یک شورش عظیم در امپراتوری رخ داد و نتیجه اش این شد که امپراتوری روم غربی را بربرها فتح کردند و امپراتوری روم شرقی ماند و پایتختش که با نام قسطنطنیه شناخته می شد. این طور می گویند که در سال 532 میلادی یک شورش در شهر رخ داد و در نتیجه اش شهر استانبول کنونی ویران شد و دوباره از نو ساخته شد.


حمله های نظامی

از آنجایی که این شهر از نظر موقعیت مکانی جایگاه ویژه ای داشت و برای تجارت موقعیت خوبی داشت، همیشه بر سر آن جنگ بوده است و همیشه پادشاهان مختلف از کشورها و نژادهای مختلف از ایرانیان گرفته، تا عرب ها و حتی قبیله های کوچ نشین در صدد فتح آن بوده اند و به خاطر همین در طول تاریخ استانبول ، بارها به آن حمله کرده اند.


عثمانیان


رفته رفته قسطنطنیه بر اثر حمله ها و شورش های مختلف ضعیف شد و کار به جایی رسید که در سال 1453 پایه های آن به قدری متزلزل شد که ترک های عثمانی توانستند آن را فتح کنند. در آن زمان عثمانیان با رهبری شخصی به نام سلطان مهمت دوم به شهر قسطنطنیه حمله کردند و وقتی که آن را فتح کردند، نام آن را به استانبول تغییر دادند. در آن زمان استانبول به سومین و آخرین پایتخت امپراتوری عثمانی تبدیل شد. در این بحبوحه استانبول روز به روز پیشرفت می کرد تا اینکه در اواسط قرن 1500 میلادی، استانبول که نیم میلیون نفر جمعیت داشت و مرکز فرهنگی، سیاسی و تجاری منطقه بود و به دوران شکوفایی خودش رسید. اوضاع به همین منوال پیش می رفت و در نهایت در جنگل جهانی اول متحدین توانستند این شهر را اشغال کنند.


جمهوری ترکیه


اگر تاریخ استانبول را مطالعه کنید، می بینید که در نهایت در سال 1923 بعد از جنگ استقلال، جمهوری ترکیه شکل گرفت و استانبول از دست عثمانیان رها شد. در آن زمان ها کمال آتاتورک پایتخت ترکیه را از استانبول به آنکارا تغییر داد و از آن زمان به بعد بود که دیگر استانبول عنوان پایتخت را در این کشور نداشت. از آن دوران به بعد دوباره استانبول به پیشرفت خودش ادامه داد و کار به جایی رسید که حالا این شهر بیش از 15.5 میلیون نفر جمعیت دارد و هر ساله نیز تعداد جمعیت آن حدودا 700 هزار نفر افزایش پیدا می کند. در ضمن این شهر از نظر صنعت گردشگری نیز شاهد رشد زیادی بوده است و این روزها این شهر که در دو قاره آسیا و اروپا واقع شده، به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل شده است. گفتنی است که نشانه های بسیار جالبی از این تاریخچه پر فراز و نشیب در استانبول به چشم می خورد و از هر دوره تاریخی یک یادگاری جذاب در این شهر باقی مانده است. به شما هم توصیه می کنیم که اگر به تاریخ استانبول علاقه دارید، حتما از این شهر پر رمز و راز دیدن کنید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد